Kan man tolka utan att misstolka? Är att tolka att misstolka? Ska man 'förstå' utan att 'tolka' (om du förstår vilken skillnad jag syftar på)

Ja man kan tolka utan att misstolka, men vi jagar begrepp igen. Man kan förvanska ett budskap, man kan besudla det. Man kan även pröva det, för tusen år sen kunde man inte med vetenskapen bevisa allt detta. Därför bad man folk att tro...du förstår inte men du tror...du har en insikt om att det är så, även om du inte kan greppa helheten själv. Misstolka finns inte, pröva saker, granska det kritiskt, men i detta granskande finns risken att budskapet går förgånget. Insikten ska inte ifrågasättas, den ska accepteras. Men budskapet går inte att tvinga på folk. Vilken komik i att vi missionerade i religioner där vi försökte få folk att tro vår tolkning av budskapet, när vår tolkning var snedvriden, och de folken som vi visade ljuset. Hade ljuset mycket klarare där dom var innan vi kom dit. Förstå utan att tolka skulle jag väl säga bäst beskriver insikten. Men det här väcker stor problematik, vi måste helt enkelt inse att vi vägrar inse om vi inte måste. Därför gör vi allt för att inse detta. Men jag oroas lite över hur vi kommer återgå till att jaga vår svans igen. Jag tror att internet kan vara en del av denna lösning. Nästa gång budskapet kommer så kommer det komma vi få panik och det kommer ske hemska saker på världen igen. Men jag är hoppfull om att denna gång så lyckas vi få det rätt. Nu har vi ju internet och allt, och vetenskapen måste ju backa upp sanningen. Jag är hoppfull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0