Systemet - Finns det nåt och är vi fast i det?

Systemet fungerar på så många olika plan så det är väldigt känsligt egentligen. Hela vår existens är just nu baserad på en sak, pengar. Vår existens ligger och balanserar på en våg men vi vägrar titta oss själva i spegeln för vi är fast i systemet. Du vet, systemet. Det som gör att du måste gå och göra samma sak fem gånger i veckan för att få mat på bordet. Det finns olika nivåer av systemet, alla har sin roll i det. Nån som förmodligen inte läser det här är den hemlöse, kvinnan du passerar på gatan om du bor i en större stad, han är lika fast som dig, fast på ett annat sätt. Du kanske är en annan person i systemet. duvär möjligtvis den unge studenten med hopp om livet och världens oändliga möjligheter framför dig. När väl ute i den vida världen inser du att pengar är allt i systemet. Du kan inte röra dig utan det. Vi har skapat institutioner(företag) som har mer att säga om, när det gäller beslut gällande vår framtida existens. Kapital driver vår värld och kapitalet har lämnat folket. Folket är vi alla, världens medborgare fast i systemet som drivs av pengar. Kapitalet är koncentrerat hos en procentuellt vansinnigt, egentligen oacceptabel, liten andel av världens medborgare. Detta är oacceptabelt men vi accepterar det ändå. Varför kan man fråga sig? För att vi inte vågar titta oss själva i spegeln. Vi är ett skrämt vilset barn som inte vet vart vi ska ta vägen. Kapitalismens bräcklighet skrämmer dom högst lärda inom samhället, men ingen vågar tänka det otänkbara. Ingen kan se sig i spegeln och börja ställa sig själv dessa frågor. Vi vägrar acceptera det som vi måste inse, att systemet inte håller. Men katt och råtta leken fortsätter. Många vet hur systemet ska hanteras, utnyttjas, andra tror sig veta ha iden som ska få dom fria i systemet, många satsar hårt på karriären för att komma högre upp i systemet. Den här katt o råtta leken är rolig att leka, och därför spelar vi alla med. Alla har sin roll, du kan vara den hemlösa, läraren, journalisten, bankiren, studenten, den arbetslöse, socfallet, eller galningen. När man tröttnar på nåt så vill man göra nåt annat men inser att vänta, 20 år på det här företaget, huset är obetalt, räntan ska gå upp, inte har DU tid att tänka på din existens, ditt innersta väsen, nej du har kapitalismen som håller dig sysselsatt. Dom utanför systemet då? Dom som tillhör utanförskapet och vill in i systemet, men föraktar det till trots för de har sett dess baksida. Varför försöka få bukt med en gren av systemet som heter utanförskapet, när roten är rutten?

Kommentarer
Postat av: V

Först av allt: Kikade in på bloggen nu och gillar det jag ser. Kul att se någon annan som också kritiserar "systemet".

Jag har inte hunnit läsa igenom alla inlägg, men ska göra det så snart jag kan. Mina ögon behöver sömn.

Hur ska man lösa detta problem? Finner du några svar?

Jag skulle vilja se en total jämställdhet mellan alla. Oavsett yrke, utbildning, härkomst etc. Så ska alla tjäna lika mycket pengar. Helst av allt inga pengar alls, men det tvekar jag på att det skulle gå igenom, människan känner för stort behov av pengar, pengar är det som betyder allt. Pengar KRÄVS för att kunna överleva.

I mina ögon är pengar inte mer än papper. Jag, liksom alla andra, använder pengar, men min syn på pengar anser jag är sund. Pengar är inte den ultimata lösningen, liksom demokrati.

Det finns bättre svar och lösningar än demokrati, jag är säker på det. Men man måste hitta dem.



Ser fram emot dina synpunkter och svar. Kritisera gärna, I'm searching for enlightenment. Kan hända att någon annan redan kommit på bättre svar än jag själv luskat ut.

2010-05-04 @ 04:49:35
Postat av: V

Först av allt: Kikade in på bloggen nu och gillar det jag ser. Kul att se någon annan som också kritiserar "systemet".



Jag har inte hunnit läsa igenom alla inlägg, men ska göra det så snart jag kan. Mina ögon behöver sömn.



Hur ska man lösa detta problem? Finner du några svar?



Jag skulle vilja se en total jämställdhet mellan alla. Oavsett yrke, utbildning, härkomst etc. Så ska alla tjäna lika mycket pengar. Helst av allt inga pengar alls, men det tvekar jag på att det skulle gå igenom, människan känner för stort behov av pengar, pengar är det som betyder allt. Pengar KRÄVS för att kunna överleva.



I mina ögon är pengar inte mer än papper. Jag, liksom alla andra, använder pengar, men min syn på pengar anser jag är sund. Pengar är inte den ultimata lösningen, liksom demokrati.



Det finns bättre svar och lösningar än demokrati, jag är säker på det. Men man måste hitta dem.



Ser fram emot dina synpunkter och svar. Kritisera gärna, I'm searching for enlightenment. Kan hända att någon annan redan kommit på bättre svar än jag själv luskat ut.



**Kanske blev lite mer lättläst. Vanliga mellanslag i början av radbrytningen fungerade tydligen inte.**

2010-05-04 @ 04:51:59
Postat av: Alexander Thornfält

Det ända sättet att lösa detta här på det är, tre ord: "The Venus Project".



http://www.thevenusproject.com/



Står lite mer utförligt på den hemsidan.



Problemet med just detta är att alla måste gå med på det, alla giriga, maktgalna, pengakåta människor... Vilket gör det hela fruktansvärt svårt. Om en väldigt stor del av resurserna skulle satsa på teknologin skulle detta, utan tvekan vara mycket möjligt. Hoppas bara jag får vara med om att uppleva det.



Tycker det är bra att det finns folk därute som också kritiserar systemet, och det är rätt som du säger. Vi vågar inte se oss själva i spegeln, klockrent sagt.



Jaja, nu har väl jag sagt det jag vill säga. Ville bara mest tipsa om "The Venus Project" Det är intressant!



Ha det gött!

2010-07-15 @ 21:46:18
Postat av: Anonym

Problemet är inte att fatta att systemet inte funkar, problemet ligger i att det är jävligt mycket jobb och tid som måste ner i att komma på ett alternativ. Därför om alla skulle glida runt och tänka som du och jag, så hade vi inte haft detta internet som vi sitter och skriver på... så på samma sätt som du fattat esensen~ i alla religioner måste du fatta samma sak i det här systemet som vi till viss del hatar

2011-01-30 @ 23:55:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0