Vad är alternativet till det rådande systemet? Har det nånsin funnits?

Detta är frågor jag sökt svar på länge, mitt sökande fortsätter än idag, jag vet att svaret finns inom oss alla. Rädsla hindrar dock oss från att ens försöka besvara dessa frågor. Det är frågor som ingen idag vågar ställa. Föreställ dig själv ställa dessa frågor hos en grupp människor, tystnaden som kommer uppstå grundar sig i den gemensamma rädsla vi alla känner inför dessa frågor. Vad ska vi göra utan pengar? För tusentals år sen fanns det civilisationer som levde i harmoni med sin omgivning utan inverkan från kapitalismens utbredning. Dessa civilisationer praktiserade handel utan krediter och det lånesystemet som världen idag är uppbyggt av. Det är dessa byggstenar av systemet som gör att logiken inte tillåter något annat än ett stop när smärtgränsen är nådd. Hur en helomvändning från vårt rådande system skulle inträffa utan kraftiga naturkatastrofer, som i sin tur till stor del är ett svar på vårt leverne, är väldigt svårt att föreställa sig. Detta är frågor som ännu inte hittat svar, svaren finns dock inom oss men tyvärr söker vi för sällan efter dom. Det första vi måste inse är vi alla hör ihop, och att allt liv är väsentligt, och att liv existerar i tid och rum bortom våra föreställningar. När vi har insett dessa saker spelar det ingen roll vad alternativet är. Att allt hör samman och att vi är en skapelse gör att det rådande systemet blir ett icke-alternativ, oavsett vad det andra valet är. Lite som en annan fråga någon ställde, om valet står mellan att börja om vår existens eller avsluta den, så är det inget egentligt val. När dessa insikter har gjorts med uppbackning av vetenskapen spelar det ingen roll vad alternativet är, det är på samma sätt är inte heller detta något egentligt val.

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej :D Fin blogg :)

har du varit inne på min?

Gillade du den?

Om du nu gjorde det så kanske du vill följa den via bloglovin? :)



Kram!

2010-04-20 @ 06:20:28
URL: http://justmyface.blogg.se/
Postat av: ccc

Kapitalism i någon form har alltid funnits. Innan var det den rent fysiskt starkaste som utövade förtryck på de svagare, sedan den som hade mest mat.

2010-04-20 @ 15:11:36
Postat av: ez

Kapitalism finns därför att människor inte förstår att de är en helhet, tillsammans med djur, natur och allt annat kring oss. Hur skulle jag kunna låta dig svälta, om du var en del av mig? Hur skulle jag kunna dumpa avfall i havet, om havet var en del av mig?



Alternativet är vad som än kommer ur den insikten.

2010-04-26 @ 18:08:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0